Mine posisjoner 29.03.22

 Hei hei folkens, her er mine posisjoner:


Orkla(ORK) - 8,56%

Skue Sparebank(SKUE) - 8,38%

Xtrackers MSCI Nordic UCITS ETF 1D(XDN0) - 6,57%

WILH. WILHELMSEN HOLDING(WWI) - 6,09%

Nordnet Indeksfond Norge - 15,39%

Cash - 55%


Har lyst til å skrive mye om alle posisjonene mine, men det hadde blitt alt for mange sider. Så her er en simplifisert forklaring på hvorfor jeg holder disse posisjonene.

ORKLA
Orkla holder jeg for en fundamental grunn. Her er nøkkelordene til min avhandling. Stabile kvartaler, inflasjon, beskyttelse aksje, mye innsidekjøp, gigantisk og sterkt selskap, mye verdi. 

SKUE
Ahhh. Skue sparebank. Denne kjøpte jeg faktisk i går. Gode fundamentaler,  gode tekniske, og navnet høres ut som Onkel Skrue. Neida, men den har gode fundamentaler og det var noe spesielt jeg så med de 20 største holderene. De fleste var private investorer, eller hedgefond forvaltere. Dette er alltid positivt. Spesielt hedgefondene. Det betyr at folk smartere enn meg også liker aksjen. 

Noe av det første jeg gjør når jeg analyserer en aksje er å se på de 20 største holderene. Dette forteller meg masse om selskapet. Vanligvis kommer den største holderen av selskapet til å være selskapet selv, så kommer man til å se masse store fond som JP Morgan, CITI, BlackRock, Folketrygdfondet osv. Dette er verken positivt eller negativt. Disse fondene må holde masse selskap så aksjen er egentlig ikke spesiell. Når man ser investeringsselskap som er litt mindre, er det bedre. Samme med private investorer.

MSCI Nordic UCITS
Har ikke mye å si. Skal selge snart. Kjøpte den tidlig når jeg åpnet kontoen min. Kontoen min pleide å være 30% ETFer, men jeg solgte dem etter å være lei av å ikke ha kontroll på posisjonene mine. 

WILH. WILHELMSEN HOLDING
Gode tekniske og helt ok fundamentaler, men har mistet interresen. Skal selge snart. 

NORDNET INDEX FOND NORGE
Min største posisjon. Stabil og ikke veldig volatil. Akkurat det jeg trenger i et fond. Anbefales.

CASH
Her er min største posisjon. Trenger alltid mer enn 30% cash i tilfelle jeg finner en ny mulighet i markedet. 


Kommentarer

Populære innlegg